MEDIEGRAFIKER

Sæt dit tryk på tilværelsen!

Du skal have sans for design og kunne formidle et budskab.

Som mediegrafiker skal du brænde for at designe og fremstille kommunikations­løsninger for alle, der skal have formidlet et budskab til andre mennesker.

Mediegrafikereruddannelsen er for dig, der gerne vil arbejde med design, formidling og kommunikation via såvel trykte som digitale løsninger i en kreativ proces med anvendelse af billeder, grafik og tekst.

Find din praktikplads

Kom et skridt tættere på din praktikplads her.

Opret praktikprofil Ledige stillinger Godkendte virksomheder

Video

MØD EN ELEV

“At sidde med et stort projekt og se det folde sig ud og gå fra idé til det endelige produkt har altid fascineret mig.”

Maria Skau Madsen er ved at uddanne sig til mediegrafiker og har været i lære hos Svend Erik Nielsen, der er koncernproduktionschef hos Rosendahls.

Maria har altid været kreativ og er glad for at udvikle produkter fra idé til færdigt produkt. Det er hendes store interesse inden for faget, der driver og motiverer hende til hele tiden at tænke ud af boksen:

"Jeg kan godt lide at tænke ud af boksen og se processen fra idéudvikling til færdiggørelse. At sidde med et stort projekt og se det folde sig ud og gå fra idé til det endelige produkt har altid fascineret mig. Man begynder et sted og slutter måske et helt andet. Den proces er jeg vild med," griner Maria Skau Madsen.

 

Unge er et friskt pust

For virksomhederne i den grafiske branche er det altid berigende og et friskt pust til de andre medarbejdere med unge mennesker, der kommer med gåpåmod, entusiasme og brænder for at arbejde med alle deres idéer. Det fortæller Koncernproduktionschef hos Rosendahls.

"Vi vil gerne tage ansvar for uddannelsen af unge til den grafiske branche, og samtidig har vi en virksomhed, der har en meget bred vifte af kompetencer, som kan sikre eleven en supergod uddannelse," fortæller Svend Erik Nielsen, da han bliver spurgt til virksomhedens benyttelse af elever.

 

 

Ros fra kunderne

Produktionschefen fortæller videre, at det er vigtigt for Rosendahls at være med til at dygtiggøre unge talenter. Det glædede ham især, at nogle af virksomhedens kunder har fortalt ham, at Maria er den dygtigste og mest innovative grafiker, der har været inde over opgaverne for kunden.

Maria selv beskriver situationen: "Når man sidder med den endelige tryksag i hånden og bladrer den igennem, er det helt sikkert prikken over i’et, når kunden glad og tilfreds ringer og takker for et godt samarbejde," slutter hun med et smil. 

KRAV TIL ANSØGNING OG CV

Det at søge en praktikplads svarer til at søge et hvilket som helst andet job. Du sender en ansøgning til virksomheden, der så vil vurdere dig ud fra dine beskrevne kvalifikationer.

Forberedelse betaler sig. Hvor vil du allerhelst i praktik? Overvej, hvem du er, og hvad du kan. Men tænk også over, hvor du skal kigge efter job, og hvem du skal søge uopfordret. Tænk bredt i brancher og geografi.

Søg fokuseret og målrettet, og prøv at tænke i utraditionelle baner, når du skriver ansøgningen.

Du skal nemlig være god til at præsentere dig selv over for en kommende arbejdsgiver og bevise, at du er en dygtig og stabil medarbejder. I sidste ende er det din evne til at sælge dig selv, der kan afgøre, om du får en praktikplads.

 

Læs mere om uddannelsen på Grafisk Uddannelsesudvalgs hjemmeside